onsdag 20 januari 2010

Hemsidan uppe!

Jag har varit oerhört dålig med att skriva logg, men det är därför jag ska försöka ge mig på att skriva ett bra inlägg nu.

Med hemsidan har det gått egentligen både upp och ner, två steg framåt ett steg bakåt liksom. Den har hela tiden utvecklats men jag har haft ett behov av att byta färger. Den har haft brun/vit bakgrund men även mörkgrå och svart. Nu är den vit. Jag har ändrat formatet på hemsidan, den är inte en sådan där vanlig och tråkig. Den är bredare/längre än vad den är hög, och detta är för att man ska kunna skrolla åt höger och kunna få plats med information på ett snyggt sätt. Jag såg många fördelar med att ha det så med bilderna, att de är på samma frame och man skrollar sig till höger mer och mer för varje bild. Nackdelen var; bilderna tog upp plats och jag ville inte ha dem för små (de ska synas) och framen kunde inte bli mer än 4000 pkt bred. Detta gjorde att jag blev begränsad med bilder och bildstorlek. När jag sedan insåg att jag kunde ha en bild på varje frame, med en pil som "nästa" eller "föregående" valde jag att ha det så istället. Då valde jag samtidigt att ta bort den mörkgråa bakgrunden och lägga till en vit. Sedan när jag publicerade hemsidan visade det sig att de var lite problematiska. Jag bytte därför ut pilarna till "next" och "previous". Hemsidan är på engelska och jag har skrivit om texterna om mig och vem jag är ett antal gånger. Jag förlitar mig så mycket på min engelska att jag kan lägga ut den utan korrekturläsning. Min syster ska dock ändå korrekturläsa så fort hon har tid, då hon är bosatt i Australien och pratar engelska flytande varje dag.

Det har som sagt varit två steg framåt ett steg bakåt pga färgkorrigeringar. Jag har även ändrat hemsidan hyffsat för att göra den enklare, och jag har bestämt mig för att dela upp den i två istället för en (även om det blir dyrt). Det vill säga; jag är klar med den ena delen -portfolio delen och vem JAG är.
företagssidan ska jag skynda på med!

Att göra: börja med inledning till v.5 och fortsätt med företagshemsidan.

Inga kommentarer: