måndag 14 september 2009

Oro och broschyrer

Idag sitter jag hemma eftersom jag är sjuk. Och inte nog med att jag har drabbats av förkylning - jag håller redan på att bränna ut mig. Jag har ett ganska hektiskt schema just nu, eftersom jag läser engelska c och japanska steg 1 som extrakurser. Dessutom rider jag två gånger i veckan och pga det försvinner hela måndagen som "pluggdag" för mig. Att jag redan nu känner av att jag kan bränna ut mig oroar mig. Något som jag verkligen har sett fram emot med gymnasiet är att genomföra projektarbetet, och nu är jag här och undrar om jag har tagit på mig alldeles för mycket. När jag tycker att något är roligt vill jag gärna arbeta med det så mycket som det bara går, så långt som jag kan gå med det, men ibland är jag alldeles för överengagerad. Det finns ju de människor som anser att familjen alltid ska gå först, karriären sen, och så finns det dem som tycker helt tvärtom. Som jag. Men nu står jag vid ett vägskäl och undrar om det kommer kunna gå hand i hand, om jag kommer kunna kombinera de där två sakerna bra. Precis som man lever bara en gång, går man bara i gymnasiet en gång, men hur ofta är det man träffar någon som är sig själv så lik?

Trots min förvirring och oro för stress, har jag bestämt mig för att jag får arbeta med projektarbetet (företaget) som mest på helgerna oavsett om jag har besök eller inte, och att när jag känner att det blir alldeles för mycket den här veckan så avbokar jag en ridlektion eller två. Så får jag väl gå och simma istället som avslappning den veckan. Jag tror dock att det blir bättre när jag har köpt på mig saker som kan göra mig mer organiserad. Till exempel är mitt skrivbord för tillfället just nu fullt av saker, och skrivbordet är och kommer bli min arbetsplats, men så fort som jag har fyllt år (bara en och en halv vecka tills dess) kommer jag köpa lite bokhyllor så att jag kan leva organiserat. Jag kommer ju dessutom köpa en ny dator så att jag och mamma slipper turas om med den här -för man förlorar mycket tid när datorn är upptagen och man måste vänta. Som tur är behöver jag bara göra lite förarbete just nu, och det är precis vad jag håller på med. Jag har laddat ner lite broschyrer från skatteverkets hemsida; "F-skattesedel för företagare", "Momsbroschyren", "Så fyller du i Skatte- och avgiftsanmälan" och "Starta företag". Varje broschyr innehåller ganska många sidor, men jag ska skriva ut dessa i skolan (förhoppningsvis imorgon om jag mår bättre då) så att jag kan stryka under den viktiga informationen och få ett översikt. Senare får jag ta och läsa på mig andra broschyrer om jag anser att jag behöver det.

Jag känner att jag måste börja komma på ett namn och skriva affärsplan, men jag tror jag läser igenom detta först.

Broschyrerna hittas här

Inga kommentarer: